האתגר שבבחירת ביטויי חיפוש נכונים

ככה בוחרים ביטויי חיפוש
ככה בוחרים ביטויי חיפוש!

ביטויי חיפוש הם רב משמעיים (פוליסמיים) – ומכאן שהעובדה שמצאנו סט של ביטויי חיפוש הנראים מתאימים אין פירושה שהאנשים העומדים מאחורי ביטויי החיפוש הם בהכרח האנשים אותם אנו מחפשים, ומגדירים כקהל יעד. ניקח לדוגמא את תחום החקלאות, החביב עלינו. כידוע, תשומות חקלאיות נרכשות הן על ידי חקלאים מקצועיים, וכל מי שקשור לתחום זה בקשר מסחרי, והן על ידי גננים חובבים. האחרונים עשויים להשקיע תשומות זמן וחיפוש נכבדות, ככל בעל תחביב אחר, לצורך מציאת זרעים, דשנים, מידע, ידע וכלי עבודה.

לעתים, כמו במקרה הזה, הפעלתנות של החובבים באינטרנט מאפילה על זו של המקצוענים. עיקר נפחי החיפוש נובעים מגננים חובבים בחיפושיהם אחר מוצרים אטרקטיביים אותם ניתן לרכוש באינטרנט. וההיצע בהתאם – עשרות ומאות אתרים ותיקים ומבוססים המציעים מגוון עצום של תשומות חקלאיות לגנן החובב.

כיצד נבין מי עומד מאחורי החיפושים?

הגדרה מדויקת ככל האפשר של פרופיל הגולש תאפשר לנו להציב נכון יותר התכנים, המוצרים והאתר ותאפשר את הבאת האנשים הנכונים לאתר, שאם לא כן, הם פשוט ייצאו ממנו מיד לאחר שייכנסו, ולא ישובו עוד.

ישנם שני כיוונים עיקריים לפתרון הבעיה. הכיוון הראשון הוא מצד כלי החיפוש ובכלליות ניתן להגדירו כניסיון לבנות פרופיל משתמש ולהתאים באופן אישי את תוצאות החיפוש האורגאניות ואת המודעות המוצגות בהתאם לפרופיל זה.

הכיוון השני הוא מצד בעלי התוכן והפלטפורמה. אלו המאמצים שתכליתם להביא את הגולשים הנכונים לאתר. ככל שהדבר נוגע להבאת הגולשים באמצעות חיפוש ופרסום מבוסס חיפוש, ישנה חשיבות רבה להבנה מי עומד מאחורי ביטויי החיפוש אותם מצאנו כמתאימים בבדיקה ראשונית. לעתים, שני קהלי היעד השונים עושים שימוש באותם ביטויי חיפוש ממש – רק שהם מחפשים בכל פעם משהו אחר. משהתמקדנו בביטוי חיפוש מסוים, נכון לשאול שתי שאלות בסיסיות:

א.      עד כמה מובהק הקשר בין ביטוי חיפוש נתון לקהל היעד שלי? במלים אחרות, כמה מתוך החיפושים יתבצע על ידי אנשים העשויים למצוא עניין באתר ובמה שמוצע בו?

ב.      עד כמה קל או קשה להשיג תנועה בהתבסס על אותו ביטוי?

ג.       מהו הפוטנציאל הכלכלי הגלום בביטוי החיפוש? קשה לכמת זאת, אך ככלל אצבע נאמר שככל שהתחרות גדולה יותר, הרלוונטי

למול השאלות נשים כעת שלושה אינדיקאטורים בסיסיים: רמת הרלוונטיות, רמת הקושי, הפוטנציאל. ככל שרמת הרלוונטיות עולה והפוטנציאל גדולים, כדאי יותר להתאמץ ולהשקיע בקידום האתר למול הביטוי. מאידך, ביטוי בעל דרגת קושי גבוהה עם פוטנציאל נמוך ו/או רמת רלוונטיות נמוכה יחסית – עלול להניב השקעה גדולה ששכרה אינו בצידה.

נדגים את השיקולים והאופן למדידתם באמצעות טבלה.

המדד רלוונטיות קושי פוטנציאל
הסבר עד כמה רלוונטי לתחום העיסוק שלי, לאתר ולהצעת הערך שבו? מה כמות התחרות (תוצאות), איכותה? עד כמה טוב ההיצע באיכותו ביחס לביקוש? באם אצליח להגיע לתוצאות גבוהות במנועי החיפוש – מהו הפוטנציאל עבורי בתנועת גולשים, בהכנסות?
כיצד מודדים? איכותי כמותי – מספר התוצאותאיכותי – ניתוח התוצאות כמותי – נפח החיפוש של ביטוי החיפוש (בחתך של זמן ומקום)איכותי – עד כמה יהיה מוצלח האתר שלי בהמרה של גולשים לרוכשים, למשל?

 

על בסיס טבלה זו, ניתן יהיה לנתח את עשרות – או מאות – ביטויי המפתח האפשריים אותם נאתר תוך שימוש בכלים הזמינים לכך. מיצוי ביטויי המפתח הוא אתגר נוסף לו כדאי להקדיש פוסט נפרד אך הוא רק השלב הראשון. לא כל ביטוי מפתח ראוי שנשקיע בו. העברת המסה של הביטויים דרך המסננת שמציעה הטבלה, תאפשר התמקדות בביטויים המגלמים את הסיכוי והפוטנציאל הטובים ביותר להשיג תנועה רלוונטית ומשמעותית לאתר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *