להוריד את הזבל – שיטות להפחתת תגובות זבל ופניות זבל בטפסים בוורדפרס

אחת הבעיות המשותפות לבעלי בלוגים ואתרים כאחד היא הצורך היומיומי לסנן תגובות זבל ופניות ספאם רבות הנעשות לכל מקום אפשרי – במייל באמצעות "קציר" כתובות והכנסתן לרשימות הדיוור של הספאם, למנגנוני התגובות ולטפסים הפזורים באתר.
אנחנו כמובן רוצים שיצרו עמנו קשר בכל אחת מהדרכים שהוזכרו, אך באינטרנט כמו בחיים, כל דלת לאורחים רצויים היא גם דלת לפורצים ולאורחים בלתי קרואים. החוכמה היא לשים בכל דלת כזו שומר. חוכמה גדולה יותר היא לשים שומר שיהיה יעיל ואפקטיבי כנגד האורחים מהסוג השני, אך שקוף ובלתי מכביד על אורחים קרואים ולגיטימיים.
מנגנוני Captcha לסוגיהם, בהם נדרשים המשתמשים להקליד רצף של אותיות המופיעות במטושטש על המסך עושים את העבודה לא רע אך מכבידים לא פעם על אורחים שאנו חפצים ביקרם – מגיבים באתר, לידים פונטציאליים וכד'. הפוסט הזה מראה כמה דרכים אלטרנטיביות לעצור את השטף.

לפני הכל – סגרו פוסטים ישנים להערות

יש לכם פוסטים בני שנה ויותר שמייצרים יבול יפה של Spam Comments? למה שלא תסגרו אותם לתגובות? ממילא איש אינו מגיב כבר על חומר ישן למעט רובוטים מהזבל.

דרך ראשונה – IP Deny Manager

בסופו של דבר, אם ברשותכם אתר בעל נפח תעבורה צנוע, יש סיכוי טוב לכך ששטף הספאם ניתן לצמצום משמעותי בשיטה הזו. ממשקי ניהול ברמת השרת כדוגמת CPanel מאפשרים לחסום גישה לאתר מכתובות IP מסוימות. בוורדפרס, כל תגובה מוצגת עם כתובת ה- IP ממנה בוצעה. כניסה ל- IP Deny Manager תאפשר חסימה של אותה כתובת IP. אם אתם מזהים שרבות מתגובות הזבל מגיעות ממספר חוזר של מקורות – חסמו אותן בשיטה זו וכך תפחיתו באופן ניכר ומיידי את הגישה מהמזבלה לאתר שלכם.

דרך שנייה – תוסף להפחתת תגובות זבל

פעמים רבות זה פשוט לא מספיק. שטף התגובות זורם, וכתובות ה- IP רבות ומגוונות. קהילת וורדפרס (וקהילות מקבילות למערכות ניהול תוכן דומות כדרופל וג'ומלה) מספקת מגוון של תוספים – יעילים יותר או פחות להפחתת זרם התגובות מהמזבלה. תוסף חינמי טוב שאינו מכביד על המשתמש הוא Invisible CAPTCHA שכשמו כן הוא אינו מציג את התמונה עם האותיות אלא מחליט על בסיס התוכן ומאחסן את התגובות בסל ה- Spam של וורדפרס. התוסף המוביל בתשלום עבור זאת הוא Akismet מבית Automattic שמגיע כברירת המחדל עם וורדפרס ודורש הקמת חשבון. בלוג הטכנולוגיה טק קרנצ' עושה בו שימוש ומעיד כי הוא חוסם להם אלפי תגובות זבל על בסיס יומי. התוסף מומלץ ומוצע בעלות סבירה ביחס לתועלת. עבור בלוג אישי לא עסקי תקבלו אותו בתמורה לתרומה הנקבעת על פי נדיבות המשתמש בסכום הנע בין 0 ל-120 דולרים בשנה.

טפסים – Gravity Forms

טפסים הם רכיב חובה בכל אתר המבקש להמשיך את מערכת היחסים עם המבקר מעבר לגלישה קצרה ובלתי מחייבת. גם הם עלולים להוות מטרד לבקשות מידע טורדניות מהמזבלה. ישנם תוספי טפסים רבים וחינמיים לוורדפרס. כל עוד זה בלוג קטן וצנוע, Contact Form 7 יעשה את העבודה. אבל אם אתם רואים באתר שלכם כלי מרכזי במארג השיווק שלכם, חינם עולה ביוקר וחשוב להתקדם. התוסף הטוב ביותר בתחום הוא Gravity Forms שבו תמצאו, בין שלל (אינסוף…) התכונות גם אפשרות להגביל את הכניסות לטופס מסוים על בסיס זמן. כך שזבלן יוכל להיכנס לטופס פעם או פעמיים ביום– בהתאם להגדרתכם, ואז ייחסם. יעיל להפליא. הטופס כולל בתוכו גם אפשרויות נוספות כגון Honeypot project ותוספת CAPTCHA. התוסף עולה כסף (יש שלוש תכניות שונות) אבל כשזה מגיע לעלות מול תועלת, עשו את החשבון הנכון: זמן בסופו של דבר הוא המשאב החשוב כאן וחיסכון שלו הוא מטרה שראוי להוציא עליה כסף.

Cloudflare – הגנה על האתר כמכלול

קלאודפלייר עושה כמה דברים טובים לאתר – כל אתר. היא מגינה עליו, מאיצה אותו ומאפשרת החלת תוספי צד שלישי סביב מאפיינים ספציפיים של נושאי האבטחה והמהירות. בין היתר, היא מזהה כניסות מרובוטים בשירות המזבלה ופשוט חוסמת אותם, מערבלת מספרי טלפון וכתובות מייל – כך שנמנע הקציר הידוע לשמצה בעוד שמבקרים המנותחים כתמימים מקבלים גישה בלתי מופרעת לנתונים החשובים הללו.

לסיכום

יש הרבה מה לעשות בנדון. הגדירו את חומרת הבעיה, זהו את מקורה וגבשו תכנית פעולה לאור הכלים שהוצגו לעיל. במידה ואלו לא מספיקים ניתן ללכת לצעדים מרחיקי לכת אף יותר כגון החלפת אחסון וחסימת גישה בקובץ htaccess על בסיס גיאוגרפי.

טכנופובים? עסוקים? הנה טופס בשבילכם

הצילו, זבל!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *