אין לנו את כל היום – מה צריך לקרות כדי שהאתר יהיה מהיר?

שתי תכונות שאתם יכולים להיות בטוחים שהמבקרים באתר שלכם מצטיינים בהן: חוסר סבלנות ומוסחות תמידית. בהחלט ייתכן שבזמן שבו הדפדפן עומד ריק וממתין שהאתר שלכם יעלה, איבדתם את הלקוח הבא. מהירות אתר היא פקטור שחשיבותו הולכת וגוברת. אבל לפני שנמשיך חשוב גם לשים את הדברים בפרופורציה – זה חשוב, ובהחלט צריכים להידרש לסוגייה, אבל אין צורך להפריז בנושא – וחלק ניכר ממה שאתם צריכים לעשות עם הנוכחות שלכם אונליין חשוב הרבה יותר. סרטון הוידאו בהמשך מביא את הדברים מפי הסוס (מאט קטס במקרה הזה). בכל זאת, מחקרים מוכיחים קשר חיובי בין רמת המעורבות של גולשים ובין מהירות הטעינה של דפי אתר נתון. בהתאם, גוגל מכניסה בהדרגה את הפקטור הזה לחישוב הכללי של דירוג התוצאות במנועי חיפוש באופן ישיר – כפונקציה של מהירות האתר – באופן משתמע: אם אתר מהיר פירושו אפקטיביות גבוהה יותר של האתר – את זה גוגל כבר מודדת מזמן. אפקטיביות לצורך העניין היא מידת ההצלחה של אתר לעניין גולשים, להשאיר אותם באתר למשך זמן רב ולהמיר את הביקור של חלק מהם לפעולה בעלת משמעות כגון רכישה, מילוי טופס וכדומה.

בדקו את עצמכם – עד כמה האתר שלכם מהיר?

תיקון ליקויים באתר איטי הוא עניין העלול להיות מורכב. אבל הבדיקה שלו פשוטה יחסית. ראשית, בדקו את האתר בדפדפן שטרם ביקר באתר. כך תוכלו לקבל תמונה בלתי אמצעית של מהירות עליית האתר כפי שהיא נחווית על ידי מבקר הבא בשערי האתר לראשונה.

בדיקה יסודית יותר ניתנת לביצוע בקלות רבה יחסית, למרות שהתוצאות המתקבלות כוללות בתוכן בליל של גראפים, נתונים טכניים ושלל המלצות לתיקון שקרוב לוודאי לא יאמרו כלום להדיוטות בתחום. הנה כמה כלים מובילים מהפשוט אל המורכב:

גוגל וובמסטר

גשו לממשק הניהול של גוגל וובמסטר ובדקו את מהירות האתר. כאן תמצאו גרף המראה את מיקום האתר ביחס לממוצע כללי. חשוב לציין, גם על פי גוגל עצמה, כי מדובר במדד כללי ולא מדויק ביותר. כאן המקום לציין שכלל הכלים השונים אמנם נותנים נתונים כמותיים ומתיימרים לייצר דיוק ויכולת מדידה לאורך זמן. אלא שבדיקה חוזרת באותו הכלי מבלי שבוצע כל שינוי באתר מראה לעתים תוצאות שונות. לא צריך להתרגש – מרבית הכלים מסוגלים לכוון אותנו אל מקורות הבעיה ודי בכך. הציון המספרי נחמד, אבל משני.

תוסף למדידת מהירות דף לפיירפוקס – Page Speed

מדובר בהרחבה הניתנת להתקנה על דפדפן Firefox. קליק ימני על דף האינטרנט יפתח את האפשרות לבצע מבחן מהירות לאתר. לחיצה על Tab – Page Speed והגענו להרחבה. לחיצה אחת תריץ את הבחינה ובסופה יוצג ציון בסקלה שבין אפס למאה וכן מגוון המלצות המסודרות לפי סדר חשיבות ומפתח צבעים – אדום עבור המלצות קריטיות, צהוב להמלצות פחותות חשיבות וירוק לכל היתר ולנושאים שאינם דורשים פעולה. ניתן להרחיב את ההמלצות ולראות הפניות ללינקים אליהם מתייחסות ההמלצות וכן הפנייה לקבצי הסבר מפורטים המסופקים על ידי גוגל כחלק מפרויקט המוקדש להפיכת הגלישה באתרים למהירה יותר.

Load Impact

כלי חינמי לביצוע בדיקת מהירות טעינה ואנליזה מעמיקה של צווארי בקבוק, זמנים מדויקים והפניה לנקודות הבעייתיות. הכלי מהיר ואינפורמטיבי אך תועלת אמיתית מההמלצות תצמח רק אם הידע ליישמן קיים.

Web Page Test

כלי דומה ומפורט אפילו יותר, חינמי כמובן. הכלי מספק אפשרות להגדיר את המיקום וסוג הדפדפן שעל פיהם יתבצע המבחן. כך למשל ניתן לקבוע שאנו רוצים לקבל את התוצאות כפי שהם נראות מישראל או קליפורניה, בדפדפן כרום או אקספלורר 8. בסוף הבחינה מתקבלים שפע נתונים – כולל סרט וידאו המציג את עליית האתר כמות שהוא לעומת האופן בו הוא עשוי להיטען באם יעבור אופטימיזציה. הכלי מציג ציונים באותיות בסקלה שבין A עבור ציון מושלם ו – F עבור כישלון בקטגוריה, וזאת עבור כמה פרמטרים. הכלי מכיל בתוכו חומר מקצועי רב, מילון מונחים לתחום מהירות האתרים, המלצות מפורטות ופורום פעיל שבו מגיב מפתח הכלי לשאלות הגולשים. מעניין, יסודי ומפורט אך יהיה בעל ערך בעיקר בידיים של מקצוענים.

YSlow

התרגלנו לכך שכל הדברים הטובים ממנועי חיפוש מגיעים מגוגל. אך הכלי הזה בא דווקא מיאהו ונחשב לכלי מוביל לביצוע מבחני מהירות לאתרים. הכלי ניתן להורדה כהרחבה לכרום ולדפדפנים נוספים. בתום מבחן קצר מתקבל ציון באותיות ומספרים עבור הדף וכן ציון לקטגוריות שונות באותיות לרבות הסברים והמלצות. ללא ספק כלי מצוין ופשוט יחסית להבנה, מה שאינו מוריד מאום מחשיבותו ושימושיותו עבור מקצוענים.

אז איך משפרים את מהירות האתר?

כמו נושאים אחרים בבריאות האתר, מה שלא בא עם הכלה קשה שבעתיים ליישר בהמשך. עדיף לבנות מראש נכון מאשר לתקן בהמשך, הגם שלא בלתי אפשרי. הסיבה לכך נעוצה בקשר שבין מהירות האתר לבין מגוון נושאים עליהם מחליטים בתחילת הדרך. הנה כמה:

איכות האחסון

אחסון אתר עשוי לעלות דולרים בודדים או אלפים. מעבר לעובדה שהשוק פרוץ (בישראל בפרט), קיימת שונות רבה בטיב המוצר. הפרמטרים השונים הקובעים את איכות האחסון הם טכניים בעיקרם ומזמינים החלטות לא מבוססות הנקבעות בעיקר על ידי הזמינות והמחיר. חבל. אחסון באיכות נמוכה יקבע את מהירות האתר, יחשוף אתכם לפריצות והתקפות ויגביל אתכם ביכולתכם לגדול ולפתח את הנוכחות האינטרנטית שלכם. בהמשך נפרסם פוסט שיוקדש לסוגיה זו. לעת עתה נאמר שאחסון איכותי מוגדר ככזה בין היתר על פי ביצועי השרתים אותם הוא מציע.

תבנית עיצוב וקבצי גרפיקה

תבנית העיצוב מהווה רכיב חשוב בקביעת מהירות האתר. רקע המבוסס על צבע יהיה מהיר יותר מרקע המבוסס על תמונה למשל. נגזרת של תחום זה היא הטיפול בקבצי הגרפיקה – אלו צריכים להיות בפורמט הנכון, בגודל הנכון, מותאמים לרשת (תוכנות גרפיקה כפוטושופ עושות זאת מצוין) ולעבור אופטימיזציה המכונה –   Lossless data compression– כלומר, מבלי להפחית באיכות.

התסמכות על CDN – Content Delivery Network

האתר שלכם מאוחסן על שרת אחד. שימוש ברשת של שרתים – CDN היא אמצעי מצוין להאצת פעילות השרת. CDN היא רשת של שרתים הפרושה באופן גלובאלי ומחזיקה עותקים שמורים של האתר לשליפה מהירה. ישנן רשתות כאלה בחינם ובתשלום.

טיפול בהיבטים מתקדמים יותר

האצת אתר צריכה לתת מענה לשורה ארוכה של פרמטרים טכניים שונים המבצעים אופטימיזציה באופן שבו קורא הדפדפן את הקבצים מהשרת באופן שנועד לקצר את הזמן ככל האפשר. קיימים כלים שונים לביצוע משימה זו ברמת השרת – מודולים שונים המותקנים על גבי השרת – וברמת האתר. אם בוורדפרס עסקינן, נזכיר את התוסף המוביל לצורך האצת האתר: W3 Total Cache המטפל בקשת רחבה של אספקטים הקשורים להאצת האתר. הקונפיגורציה שלו מורכבת ומחייבת ידע טכני. הגדרות לא נכונות עלולות לגרום לבעיות באופן שבו האתר נטען ("לשבור" את תבנית העיצוב, לגרום לתצוגה שונה ברכיבים שונים ועוד) ולגרום לאפקט ההפוך. התוסף מגיע לתוצאות הטובות ביותר כאשר האתר מותקן על גבי שרת עם IP ייחודי (Dedicated IP). כמו כן, על גבי השרת יש צורך להתקין מודול בשם Memcached. כפי שכבר רמזנו, כאן העניינים מתחילים להסתבך ובהחלט כדאי לקבל עזרה בעת החלה של תוסף מתקדם כזה.

Cloudflare

השירות נותן כמה ערכים מוספים לבעלי אתרים שהבולטים שבהם הם רמת אבטחה משופרת וטיפול בהאצת האתר. Cloudflare משמשת גם כ- CDN ומציעה, בעיקר בתכנית הפרמיום שלה, מגוון אפשרויות שנועדו לסייע בהאצת האתר. לאחר תקופה ארוכה שבה ביצענו ניסויי מעבדה על גבי מגוון אתרים עם כלל האפשרויות שמספקת הפלטפורמה אנחנו יכולים להעיד שהיא לא רק מבטיחה אלא גם מקיימת. יחד עם זאת, למרות הממשק הפשוט, לא ניתן לומר שיש פתרון אחד המתאים לכל אתר ויש בהחלט צורך לבחון פיצ'רים שונים (במיוחד אלו המצוים בשלבי הבטא) בקונפיגורציות שונות עד להגעה לתוצאות הטובות ביותר.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *