פיתוח אסטרטגית נוכחות באינטרנט

יצירת נוכחות באינטרנט, עסקית וארגונית,  הופכת להיות צעד הכרחי כמעט עם העלייה המתמדת בתפקיד שממלא האינטרנט עבור רבים מאיתנו. שימוש אפקטיבי בכלים העומדים לרשותנו באינטרנט מחייב עבודת הכנה קפדנית, ניתוח הצרכים הארגוניים, היעדים והמטרות ובחינת הדרכים השונות בהן ניתן לנקוט במטרה להשיג את מרב היעדים. ישנם כמה גורמים המשפיעים על כל צעד שלנו במדיה האינטרנטית, ואותם יש לקחת בחשבון בתהליך פיתוח אסטרטגית נוכחות באינטרנט, כמו גם ביישומה במעלה הדרך:

א.      חשוב שמה שיוביל את תהליכי קבלת ההחלטות והיישום בפועל יהיה האסטרטגיה הארגונית, הצרכים, האילוצים והיעדים. מכאן נגזור את הכלים, הטכנולוגיות, הפלטפורמות וכו'.

ב.      קצב ההתפתחות של הטכנולוגיה לעולם יהיה מהיר מהיכולת של ארגון טיפוסי לאמצה, להטמיעה וליישמה. ישנה חשיבות לשילוב של פלטפורמות קבועות יחסית שאינן משתנות (אתר למשל), יחד עם פלטפורמות הנותנות גמישות בניהול האינטראקציה עם הגולשים, והמאפשרות ללכת עם הזמן וליהנות מפירות הטכנולוגיה.

ג.       התפתחויות טכנולוגיות משמעותיות הופכות ברבות הימים לכאלו הקובעות סדר יום. גם כאן, הטכנולוגיה מתפתחת מהר יותר מהכללים, האתיקה, השפה והעקרונות הנלווים המסדירים תחום מסוים לכדי תורה סדורה. בשל כך, ארגונים העושים שימוש בטכנולוגיה זמינה באופן רשלני צפויים לשלם מחיר. וזה מה שקרה, למשל, לנסטלה – שהחליטה לנקוט בגישה לוחמנית כנגד ביקורת שפורסמה בפלטפורמות שהיו בניהולה (פייסבוק, טוויטר).

Case Study: The Barack Obama Strategy

הנה כמה שאלות המשמשות כנקודת מוצא לפיתוח אסטרטגית נוכחות באינטרנט:

א.      האם עלינו "לקחת את העסק" לאינטרנט? מהם היתרונות, מהם החסרונות, מה עושים עסקים דומים לנו בתחום זה?

ב.      אלו יתרונות יחסיים (עלות/תועלת, חשיפה, קירבה לשוק, קירבה ללקוחות, פתיחת ערוצים חדשים, הוזלת עלויות וכו') יש למדיה האינטרנטית בהשוואה לדרך שבה אנו עושים את הדברים כיום?

ג.       כיצד ניתן לשלב את מרכיבי האינטרנט בפעילות הקיימת?

ד.      מהם משאבי הזמן ומהן היכולות אותם יכול הארגון להקצות לצורך ניהול שוטף של הנושא? האם מיקור חוץ, חלקי או מלא, בא בחשבון?

ה.      לאור המסרים, אופי השירות/מוצר, אופי השוק והלקוחות – היכן נמצא המגרש שלי באינטרנט? באלו פלטפורמות עליי להיות? מהו אופי הפעילות הנגזר מכך?

ו.        מהי מסגרת התקציב אותה ניתן להקצות לנושא – באופן חד פעמי, ועל בסיס שנתי שוטף?

ז.       כיצד נראית הנישה שלי באינטרנט? כיצד נראים אתרים, האם ישנה נוכחות ברשתות חברתיות, מהי מידת התחרות – בפרסום, במנועי החיפוש – על ביטויי חיפוש המשקפים נאמנה את הנישה?