עוברים דירה באינטרנט – Liveblogging II

היום בארבע בבוקר בערך הסתיים תהליך עדכון השרתים והבית האינטרנטי שלנו עבר למעונו החדש. להתראות Coriander-seed.com ושלום planwiz.com. מסביבנו חברות שעושות Rebranding שזה בעצם מה שעשינו לקראת התערוכה. החלטנו שאם צריך לאיית שלוש פעמים בטלפון את המייל שלנו, זה פאול. planwize.com הוא קליט, זכיר, ופעם מישהו הציע לנו הרבה כסף לרכוש אותו. בקיצור, מועמד מוביל להחלפת חמש ההברות של הדומיין הישן בשתי הברות. כל מי שעשה Rebranding יודע שזה תהליך ארוך ומתיש – לך תבחר לוגו מתוך 100 אפשרויות, Tagline, פלטת צבעים, ועוד לא דיברנו על כל המושגים שאנשי Rebranding שולפים.

לתהליך הזה, בקצה שלו, יש פן נוסף – איך לא לאבד את הנכסים האינטרנטיים שלך במהלך מעבר הדירה. גוגל ויתר האחים הגדולים באינטרנט מכירים אותך בשם הדומיין והנכסים הקשורים אליו – דפי פייסבוק, חשבונות טוויטיר וכו'. לקוחות, שותפים עסקיים ואנשים עימם אנחנו מנהלים תקשורת על בסיס יומי יכולים לקבל מייל חגיגי שבו מודיעים להם על הדירה החדשה, הכתובת והלוגו. אבל מה עושים עם כל מי שעדיין לא הכיר אותנו, ולכבודו אנחנו מקדמים את האתר? כותבים תוכן? הנה כמה שלבים שצריך לזכור כשעוברים דירה

נתונים הם נכס – ולכן הם צריכים לעבור דירה. גוגל אנליטיקס, גוגל וובמסטר מאפשרים למשוך את הנתונים קדימה. גוגל וובמסטר הוא המשמעותי מבין השניים – הוא מאפשר לך להודיע לגוגל שהדומיין השתנה ושבעצם מדובר באותו האתר. בתוך הפלטפורמה יש כלי מובנה להחלפת הדומיין יחד עם הסבר מפורט על האופן שבו יש לעשות זאת.

תוצאות סרוקות במנועי החיפוש של האתר הישן הן נכס, אך אם לא יטופלו בצורה נכונה הן עלולות להפוך לנטל בדמות Page not found – 404. ולכן, חשוב לבצע הפנייה קבועה (301 redirect) לכל דף ודף (ולא כללית לאתר!) על מנת שכל מי שיחפש וימצא אותכם בגוגל בתוצאות החיפוש ויקיש על הלינק – ימצא את מבוקשו. לא יעזרו לכם בדיחות ותמונות מצחיקות שהוא ימצא בדף 404, קשה לייצר הומור סביב בזבוז זמן בימינו.

גוגל צריך לקבל מפת אתר חדשה – וגם כאן הוא מספק כלי פשוט וקל לעשות זאת. בנייה נכונה של מפת האתר חשובה כתמיד – כמה שפחות תוכן כפול (אין צורך בקישורים לארכיונים לקטגוריות, תגיות, כותבים) וללא טעויות. בנוסף הוא צריך להיות מסוגל לקרוא את האתר. אם עבדנו נכון, פתיחת האתר למנועי חיפוש היא השלב האחרון – עד אז הוא חסום/מוגן בססמה. ולכן חשוב לעקוב אחר ההודעות שגוגל מספק בוובמסטר באשר לסטטוס האתר.

מדיה חברתית היא נכס, אבל לא תמיד ניתן להעבירה דירה. חשוב לעדכן את דף הפייסבוק – לשנות את הלוגו, השם, המידע. במידה ושם הדף שוכתב לשם החברה הקודם, תאלצו לפתוח דף חדש ולהודיע לאוהדים שעברתם דירה. מי שיבוא – יבוא, שכן בשלב זה אין אפשרות לשנות את הלינק.  טוויטר מאפשר החלפת שם הדף והלוגו, השם צריך כמובן להיות פנוי. חשוב לתפוס שמות ברגע המוקדם ביותר האפשרי – לרבות דומיינים. חשוב גם לשכפל ולעדכן בהתאם את האינטגרציה הקיימת באתר לפלטפורמות חברתיות: מנגנוני תגובות בפייסבוק, כפתורי tweet, like, לייקבוס ועוד.

השלב הבא הוא נושא המייל. בנושא זה יש היבט שימושי – הרצון לשמר רצף תקשורת, וטכני – הצורך בהחלפת שמות שרתים. בשלב הראשון חשוב לדעתנו להשאיר מערכת מייל כפולה – לתת לעובדים להמשיך ולעבוד במערכת המייל הישנה, בעיקר מול לקוחות קיימים. בנוסף יש לפתוח מיילים תחת השם החדש כדי להשלים את המראה האחיד אל מול השוק – בעיקר לקוחות פוטנציאליים שהם מטבע הדברים ביקורתיים יותר ופחות סלחניים.

הישגי האופטימיזציה של האתר הם נכס שקל מאד לאבד במעבר דירה. באתר הקודם שלכם יש זהות כלפי מנועי החיפוש. מטא-דאטא מסוגים שונים (כותרות, מילות חיפוש, תיאורים), מבנה לינקים פנימיים, תוספים ייעודיים לתחום זה (Dublin Core, SEO Plugins) וכמובן – מערכת ענפה, פחות או יותר, של לינקים נכנסים לאתר. כשמייבאים תוכן באופן מלא (גיבוי מסד נתונים, xml) נתונים אלו עוברים as is ומאפשרים המשך רציף יחסית של מאמצי ה- SEO. אבל תהליך Rebranding אמיתי הוא הזדמנות טובה לנער את האבק מהטקסטים הישנים, לעדכן את התוכן, לסגור דפים לא פעילים ולפתוח דפים חדשים. אלו זקוקים לטיפול בסיסי ודורשים תשומת לב. זה יכול לחכות, לא חייבים לעשות את זה מיד, אבל לאורך זמן חשוב להשלים פערים. לבסוף, לינקים שבורים הם big no ובמעבר דירה יש אינספור הזדמנויות לכך. ישנם כלים פשוטים ואמינים – מעבר לבדיקה ידנית – הנותנים תמונה כוללת על הלינקים באתר. לינקים שבורים יפגעו בדירוג של האתר ויבריחו גולשים.

לבסוף, התהליך הזה כולל תמיד עיצוב מחדש. מה שעבד באתר הישן אינו מובן מאליו. מישהו אמר תאימות לדפדפנים? אם כבר העלינו את הנקודה – אפשר לשלוח את אקספלורר 7 ו- 8 לישון?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *