סופר פלאגין כאן – מיזם תוספי וורדפרס שלנו יצא לדרך

בשבוע שעבר העלינו לאוויר את SuperPlugin – מיזם התוכנה שתכליתו פיתוח תוספי וורדפרס במודל פרמיום תוך התמקדות בשני שווקים מרכזיים – אתרים לחברות ואתרי חדשות. במסגרת המיזם השקנו את Power Widgets, תוסף תוכנה המאפשר למנהלי אתרים לנהל את אזורי הוידג'טים שלהם בוורדפרס באופן קל, פשוט וגמיש. בקרוב נשיק שני תוספים המאפשרים לבעלי אתרי וורדפרס לסלוק כספים באמצעות טרנזילה שלטעמנו מציעה עסקה עדיפה יותר מפייפאל בישראל. בהמשך נשיק תוספי תוכנה נוספים שיעניקו גמישות רבה בעיצוב וניהול התוכן באתר, חלקם בתשלום וחלקם יועלו לספריית הפלאגינים של וורדפרס ויהיו זמינים להורדה חינם. כל התוספים אינם דורשים קידוד ונבנו על סמך הניסיון הנצבר בפיתוח פרויקטים שונים תוך שימוש בוורדפרס.

המאמר יסקור את התהליך תוך שימת דגש על שני לקחים מרכזיים. תחום השיווק וההשקה ייסקר בשבועות-חודשים הבאים בנפרד

משימוש בתוספי וורדפרס לפיתוח תוספי וורדפרס

בשנה האחרונה השקענו זמן ומשאבים רבים בפיתוח מיזם תוכנה חדש שתכליתו ייצור תוספי תוכנה לוורדפרס (פלאגינים – WordPress Plugins) הפותרים בעיות עמן נתקלנו בפרויקטים הרבים בהם אנו מעורבים. כידוע, ישנם אלפי תוספי וורדפרס העונים על מגוון רחב מאד של צרכים ופתרונות. היכולת לברור את המוץ מן התבן הכרחית ודורשת היכרות מעמיקה עם העולם הזה. מרבית התוספים הם תוספים חינמיים שאינם מתאימים לשימוש באתרים רציניים הדורשים יציבות, עדכוני תוכנה תמידיים ותאימות לסוגיה.
במהלך הפרויקטים השונים גיבשנו לעצמנו רשימה של אתגרים שהפתרונות הקיימים עבורם אינם מספקים ושהיינו רוצים לראות פתרונות טובים יותר עבורם. לצד זאת, נחשפנו לחברות המפתחות ומוכרות רשיונות תוכנה לתוספי פרמיום לוורדפרס. הערת אגב חשובה: למעשה, בשל העובדה שמדובר בקוד פתוח המוצר הנמכר הוא התוכנה והזכות לעדכונים ותמיכה – ולא הקוד עצמו שהוא כידוע פתוח לכל. חברות מסוימות עשו רושם טוב במיוחד והפכו עבורנו למוקד ללמידה. אחת החברות שהרשימה אותנו יותר מהיתר היא החברה האחראית לפיתוח תוסף ה- Gravity Forms שפיתחה תוסף החיוני לכל אתר ולמרות העובדה שבשוק קיימים תוספים רבים לתחום זה – הצליחה להפוך למובילת שוק, פשוט בגלל שהמוצר שלה טוב, גמיש ועשיר מאד באפשרויות. החברה מעדכנת את התוסף לעתים קרובות, מספקת תמיכה באיכות גבוהה והצליחה לפתח אקו-סיסטם מרשים של תוספים לתוסף בתחומים שונים.
החלטנו להתמקד בשני פלחי שוק חשובים לצורך מיקוד מאמצי הפיתוח שלנו. הראשון – אתרים של חברות גדולות יחסית. השני – אתרי חדשות של עיתונים עצמאיים המובלים על ידי עיתונאיים המבקשים לקרוא תגר על המדיה המסורתית וללכת מעבר לניהול בלוג – מה שוורדפרס עושה זה זמן רב בהצטיינות יתירה. בהינתן העובדה שהיו לנו לקוחות משני הסוגים למכביר, לא היה לנו קשה להבין מה קיים, מה חסר ומה ניתן לשפר בפתרונות הקיימים.
ככלל, למדנו שלמרות שניתן לעשות רבות עם וורדפרס – בוודאי אם נכנסים לעובי הקורה וה- Core של הקוד ולשנותה בהתאם לצרכים – חסרים כלים הארוזים כתוספים עם ממשק ניהול קל שאינו דורש קידוד למגוון צרכים. במקרים רבים, הכלי הטוב ביותר הוא תוסף חינמי הנתמך על ידי מפתח בודד המפיץ אותו בחינם תמורת תרומות וחשיפה המובילה לשכירת שירותיו כמפתח. כלים כאלו נהדרים כל עוד הם נתמכים, אבל מה קורה כשאותו מפתח עצמאי פונה לכיוון אחר? בספריית התוספים של וורדפרס ישנם אלפי תוספים שלא עודכנו חודשים, ולעתים מעל שנתיים. במושגים מעשיים, אבד עליהם הכלח, זאת משום שליבת התוכנה עצמה מתעדכנת תדיר, בקצב של אחת לחודש עד שלושה חודשים. הדפדפנים משתנים,הסטנדרטים משתנים ותוספים שנותרים מאחור – הופכים מנכס לנטל.
רבים מהתוספים הפופולאריים בהם עשינו שימוש התגלו כלא יעילים לעבודה באתרים גדולים במיוחד. במקום לפנות למערכות ניהול תוכן אחרות המתמודדות עם המשימה בקלות רבה יותר, החלטנו לדבוק בוורדפרס ולנסות לתרום את חלקנו הקטן ולמלא את החסר בהיבטים שונים. זאת כאמור תוך שימת הדגש על היכולת לבנות אתרים לחברות גדולות והיכולת לתת לעיתונאים דלי-תקציב את היכולת ללוש את תבניות הבסיס כרצונם ולהפוך את וורדפרס לפלטפורמת הבחירה הטבעית ביותר במינימום פשרות.
נסכם עד כאן בכך שנאמר שנקודת ההתחלה למיזם באה מתוך היכרות ועיסוק יומיומי בתחום, דבר שהציף את הצורך והבעיות ביתר שאת. הכרנו היטב את הפתרונות החליפיים, המתחרים בפוטנציה ואת השוק. כשמדובר על מיזם טכנולוגיה דל תקציב, זו נקודת התחלה שבכוחה למזער סיכונים ולהגדיל את הסיכוי לכך שמה שנעשה אכן יפתור בעיה קיימת ולא ייכשל בפתרון בעיה שהומצאה לצורך המיזם.

נפלאות הקוד הפתוח

פיתוח בקוד פתוח דומה לעבודה אקדמית, אפשר להתנשא גבוה ומהר משום שעומדים על כתפי ענקים. וגם לגמדים – אלו שבונים את הפיסות הקטנות, לעתים בשיטה ובאופן לא נכון – יש תפקיד והכל כספר הפתוח. אפשר ללמוד מכולם, הן מהדברים הטובים והן מהדברים הרעים, הן מאלו המוכרים את התוספים תמורת תשלום שנתי והן מאלו המוסרים לך תוסף בנוי לתלפיות כשכפתור פייפאל עם הכיתוב Buy me a beer מקשט את ממשק הניהול שלו. פיתוח בקוד פתוח אינו עסק לפרנואידים, פטנטואידים וסתם שונאי אדם מתבודדים. מדובר כאן בקהילה והזכות להישען על פיתוח קיים מעוגנת כידוע ברישיון הנלווה לכל תוכנה כזו. היתרונות הם בידיעה שבכל בעיה קטנה כגדולה עמודת מאחוריך ולצידך קהילה. קצת קשה לתאר את יחסי הגומלין בקהילה הענקית הזו בלי להישמע מעט נאיבי, אבל יש בהתנהלות הזו בבלוגים, בפורומים ובהתכתבויות עם נציגי התמיכה משהו שמחזיר את האמון באמירה שטבע האדם טוב מנעוריו.
כמובן שטבעו של חומר הגלם הזה, בעיקר PHP במקרה הזה, הוא שהוא זול לייצור ופיתוח. עיקר העלויות בתקופת הפיתוח היה זמן המגולם בכאבי המתנה, עקומת לימוד ומשכורות. ההוצאות הנוספות שיוחדו לצורך הפיתוח מסתכמות במאות בודדות של דולרים וכוללות ספרים מאמזון, מודול תוכנה ב- 500 דולרים ועוד קצת מסביבים שנבלעו בתשתיות שאנחנו מחזיקים ממילא – משולחן עבודה ועד שרתים. כלל הפיתוח נעשה בסביבה מקומית (ואחר כך בסביבה חיה עם תוספות כאלו ואחרות).

שירותים ומוצרים

בעולם התוכנה והסטרט אפ יש נטייה קצת להמעיט מערך המילה שירותים על כל מה שהיא אומרת, והנהייה היא כמובן אחר פיתוח התוכנה. השנה האחרונה לימדה אותנו רבות על השילוב הנכון בין שני הרכיבים האלה. ישנן שתי סיבות מדוע לדעתי מדובר בשילוב מנצח, ובדרך פעולה לא מנוצלת דיו בעידן שבו מחד רבים הכלים המאפשרים לבעלי היוזמה והכישרון להתקדם בכוחות עצמם ומאידך ייבשו מעיינות הכסף הזכורים לטוב מעידנים קדומים ובועתיים יותר.
ראשית, חברה המספקת שירותים ויודעת לנהל את הסטרט-אפ בתוכה בשום שכל ובסבלנות אינה נדרשת לרוץ חסרת נשימה ומבוהלת אחר משקיעים. נכון, לא דומה מיזם אינטרנטי למיזם חומרה עתיר סיכונים וצמא להשקעות. אבל בין שני הקצוות האלה משתרע יקום מופלא של יזמות ופיתוחים הניתנים לביצוע תוך שימור פעילות עסקית של ממש שתכליתה הבסיסית ביותר היא – לאפשר תזרים המכיל בתוכו לצד תקציב המחייה, גם נתח קטן של מחקר ופיתוח. הצלחנו להגיע לשני מוצרים ראשונים ללא משקיעים מסורתיים, ובקנה פיתוחים משמעותיים יותר שיפותחו בדיוק באותה הדרך.
שנית, חברה המספקת שירותים בתחום מסוים מחזיקה בשני משאבים יקרי ערך לכל מי שמבקש לייצר דבר מה: ידע ולקוחות מן המוכן. הידע חיוני להבנת תחום דעת לעומקו, ולהיכרות מעמיקה עם הבעיות והאתגרים בתחום. בסופו של דבר, אין מוצר הפועל ללא מישור ייחוס של תחרות ומוצרים תחליפיים. העובדה שתחום העיסוק היומיומי הוא המכרה שממנו מפיקים את הפתרון היא בבחינת גשר על פני מים סוערים. הלקוחות שחברה המספקת שירותים מחזיקה יהיו גם הלקוחות הראשונים של המוצר, כמעט בוודאות. אי אפשר להפריז בחשיבות הדבר כשמדובר בהשקת מוצר חדש לשוק צפוף ותחרותי.

השקה ושיווק לשוק

הנושא הזה שווה פוסט נפרד, הן בשל היקפו וחשיבותו והן משום שמוקדם מידי לסכם את השלב הזה, שהחל לפני ימים ספורים בלבד. ככל שירשה לנו הזמן נשמח לעדכן ולחלוק את הלקחים המצטברים בתחומים השונים במיזם. תוסף ה- Power Widgets זמין למכירה כאן. תוסף הטרנזילה יהיה זמין בקרוב.

Power Widgets